VOOZH about

URL: https://forum.wordreference.com/threads/e-boek.2991985/

⇱ e-boek | WordReference Forums

Menu

Install the app
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an alternative browser.

e-boek

eno2

Senior Member
Dutch-Flemish
e-boek is precies nog niet opgenomen in woordenboeken. Zou het geen tijd worden. En hoe dient het gespeld? e-boek en/of eboek? Het Engels kent ook de vorm ebook. De Spaanse term bevalt me niet. Libro electronico. Frans evenmin. livre électronique. Die kennen precies de charmes van de afkorting niet. Of het Duitse E-Buch bestaat of gebruikt wordt, weet ik ook al niet. Grieks? η -βιβλιο?
Hoe te spellen is duidelijk: e-boek, naar analogie met e-mail. De achterliggende reden is dat de "e" een afkorting is van "elektronisch". In het Duits is het trouwens inderdaad E-Buch en in het Engels zijn zowel de spelling e-book als ebook in voege. Spellingsregels in het Engels ... er zijn al talloze boeken over geschreven - en dat blijft niet beperkt tot de verschillend tussen de VS en het VK. (Nieuw-)Grieks is mijn terrein niet meer, maar met mijn basiskennis Cyrillisch kan ik wel van Wikipedia afleiden dat ze daar hetzij het Engelse woord gebruiken, hetzij voluit schrijven: Ηλεκτρονικό βιβλίο ("Ilektronikó vivlío"). Ook zie ik ψηφιακό βιβλίο ("psiphiakó vivlío") - "digitaal boek".
Back
Top Bottom